Z kulturą pod rękę – 23.02.2015 r.
opublikowano: 2015-02-23 przez: Mika Ewelina
Dzisiaj zapraszamy Państwa na dwa spektakle – „Nosorożec”, grany w Teatrze Dramatycznym na Scenie im. Holoubka w sobotę 28 lutego o godz. 19.00 oraz „Merlin. Inna historia” pokazywany na scenie Przodownik, również w sobotę 28 lutego o godz. 19.00.
„Nosorożec” Eugène Ionesco to historia pracującego w korporacji Bérengera, który ma wielkie aspiracje, ale niewielkie możliwości. Nagle ludzie żyjący w jego mieście zaczynają zmieniać się w nosorożce, Berenger postanawia pozostać sobą.
- Wielokrotnie w moim życiu zadziwiało mnie to, co można by nazwać prądem opinii, nagłą zmianą, którą on wywołuje, siłą zarażania, mającą charakter istnej epidemii (...) Ludzie zmieniają swoje poglądy, zmieniają siebie, i gotowi są z całą świadomością zamordować tych, którzy tych poglądów nie podzielają. Za nimi idą inni i tak dalej. Wszystko to dzieje się nie w kategoriach intelektu, ale uczucia, ślepego witalizmu – mówi o "Nosorożcu" Eugène Ionesco.
- Dla mnie to jest tekst o sile dobrowolnego zrzeczenia się własnego myślenia na rzecz myślenia zbiorowego, zawieszenie swojej indywidualności. Człowiek współczesny swój światopogląd opiera na przekazie mediów. Dodajmy, często mediów plotkarskich, opisujących świat pobieżnie. Mechanizmy rynkowe chcą nas zmienić w niezaspokojoną masę konsumentów. Dziś to zagrożenie jest perfidne, bo nie jest związane z żadnym przymusem totalitarnym, ideologią czy filozofią. Ten proces dzieje się na zasadzie łagodnej perswazji, która przyjmujemy, często nieświadomie. Wielu ludzi tak żyje - pracują do późna, brakuje im czasu dla rodziny, mają za to nowy model telefonu i wakacje na Malediwach. O tym warto rozmawiać z widzem, zapytać, którą drogę wybrać. Być może lepiej jest nie myśleć, poddać się wszystkiemu? Bycie nosorożcem może być kuszące – opowiada o spektaklu, jego reżyser Artur Tyszkiewicz.
Obsada
Berenger: Paweł Domagała
Jan: Krzysztof Ogłoza
Dudard: Sławomir Grzymkowski
Botard: Waldemar Barwiński
Papillon: Andrzej Blumenfeld
Daisy: Anna Szymańczyk
Pani Beuf: Magdalena Smalara
Pan Jan: Maciej Szary
Żona Jana: Mirosława Krajewska (gościnnie)
Strażak: Piotr Siwkiewicz
Pracownicy biura: Marta Król, Anna Gorajska, Agnieszka Roszkowska, Agata Wątróbska/Zuzanna Grabowska, Krzysztof Brzazgoń, Michał Podsiadło, Sebastian Skoczeń (gościnnie).
przekład: Piotr Kamiński
reżyseria: Artur Tyszkiewicz
scenografia i kostiumy: Justyna Elminowska
muzyka i opracowanie muzyczne: Jacek Grudzień
ruch sceniczny: Maćko Prusak
reżyseria świateł: Mateusz Wajda
kierownictwo produkcji: Tomasz Grzegorek
asystent reżysera: Marek Susdorf
inspicjent: Tomasz Karolak
sufler: Jaga Dal
W spektaklu „Merlin. Inna historia”, wyreżyserowanym przez Tadeusza Słobodzianka, rycerze „na świecie najlepsi”, by stworzyć w Brytanii królestwo idealne, szukają Świętego Graala. Mężczyźni walczą ze smokami, uwalniają dziewice „bezbronne i nagie”, toczą krwawe pojedynki. Słowacki reżyser Ondrej Spišak zabiera publiczność w podróż do świata teatralnej umowności. Aktorzy wyczarowują górskie stoki, od których odbija się echo, morskie fale, odgłosy puszczy, jeziora, nad którymi brzęczą owady. Słychać tętent nieistniejących koni, nieistniejące miecze przebijają ciało, nieistniejące kopie idą w prawdziwe drzazgi.
Spektakl jest alternatywną wersją legendy o Merlinie i rycerzach Okrągłego Stołu, a równocześnie opowieścią o ludziach, którzy chcą zbudować świat idealny, lecz na przeszkodzie stają namiętności i słabości charakteru.
Pośrednio, można w spektaklu zobaczyć polską historię końca dwudziestego wieku: entuzjazm 1989 roku, brutalną wojnę na górze i zawiedzione nadzieje. Ale nie tylko, bo planów interpretacyjnych jest w sztuce znacznie więcej. „Merlin” jest spektaklem dla wszystkich - dla erudytów i dla odbiorców spragnionych przede wszystkim ciekawego widowiska.
Obsada:
Merlin - Janusz R. Nowicki / Jarosław Gajewski / Łukasz Lewandowski
Viviana – Anna Gajewska
Ginewra – Agnieszka Warchulska / Anna Gryszkówna (aktorka Teatru Narodowego)
Artur – Leszek Lichota / Maciej Wyczański
Gowen – Mariusz Drężek / Maciej Kozłowski/ Michał Czarnecki
Keu - Robert T. Majewski / Arkadiusz Janiczek (aktor Teatru Narodowego)
Percewal - Damian Łukawski
Mordret – Marcin Sztabiński / Marcin Przybylski (aktor Teatru Narodowego)
Klaudas – Michał Maliszewski
Lancelot - Oskar Hamerski (aktor Teatru Narodowego) / Kamil Siegmund
Autor - Tadeusz Słobodzianek
Reżyseria - Ondrej Spišák
Scenografia - Frantisek Liptak
Opracowanie muzyczne – Jan Bernad
II reżyser – Aldona Figura
Kierownik produkcji - Magdalena Romańska
Asystent reżysera – Mateusz Karoń
3 osoby, które zgłoszą się do nas jako pierwsze i wpiszą w tytule maila słowo „Nosorożec”,
otrzymają podwójne zaproszenie na spektakl „Nosorożec” grany w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, na scenie im. Holoubka, w sobotę 28 lutego o godz. 19.00.
3 osoby, które zgłoszą się do nas jako pierwsze i wpiszą w tytule maila słowo „Merlin”,
otrzymają podwójne zaproszenie na spektakl „Merlin. Inna historia”, grany na Scenie Przodownik w Warszawie, w sobotę 28 lutego o godz. 19.00.
Maile prosimy kierować na adres: kultura@oirpwarszawa.pl
W tytule maila prosimy podać dzisiejsze hasło: "Nosorożec” lub „Merlin”
a w mailu – podstawowe dane: imię, nazwisko,
numer wpisu lub numer aplikanta oraz numer telefonu.
Decyduje kolejność zgłoszeń!
- Wielokrotnie w moim życiu zadziwiało mnie to, co można by nazwać prądem opinii, nagłą zmianą, którą on wywołuje, siłą zarażania, mającą charakter istnej epidemii (...) Ludzie zmieniają swoje poglądy, zmieniają siebie, i gotowi są z całą świadomością zamordować tych, którzy tych poglądów nie podzielają. Za nimi idą inni i tak dalej. Wszystko to dzieje się nie w kategoriach intelektu, ale uczucia, ślepego witalizmu – mówi o "Nosorożcu" Eugène Ionesco.
- Dla mnie to jest tekst o sile dobrowolnego zrzeczenia się własnego myślenia na rzecz myślenia zbiorowego, zawieszenie swojej indywidualności. Człowiek współczesny swój światopogląd opiera na przekazie mediów. Dodajmy, często mediów plotkarskich, opisujących świat pobieżnie. Mechanizmy rynkowe chcą nas zmienić w niezaspokojoną masę konsumentów. Dziś to zagrożenie jest perfidne, bo nie jest związane z żadnym przymusem totalitarnym, ideologią czy filozofią. Ten proces dzieje się na zasadzie łagodnej perswazji, która przyjmujemy, często nieświadomie. Wielu ludzi tak żyje - pracują do późna, brakuje im czasu dla rodziny, mają za to nowy model telefonu i wakacje na Malediwach. O tym warto rozmawiać z widzem, zapytać, którą drogę wybrać. Być może lepiej jest nie myśleć, poddać się wszystkiemu? Bycie nosorożcem może być kuszące – opowiada o spektaklu, jego reżyser Artur Tyszkiewicz.
Obsada
Berenger: Paweł Domagała
Jan: Krzysztof Ogłoza
Dudard: Sławomir Grzymkowski
Botard: Waldemar Barwiński
Papillon: Andrzej Blumenfeld
Daisy: Anna Szymańczyk
Pani Beuf: Magdalena Smalara
Pan Jan: Maciej Szary
Żona Jana: Mirosława Krajewska (gościnnie)
Strażak: Piotr Siwkiewicz
Pracownicy biura: Marta Król, Anna Gorajska, Agnieszka Roszkowska, Agata Wątróbska/Zuzanna Grabowska, Krzysztof Brzazgoń, Michał Podsiadło, Sebastian Skoczeń (gościnnie).
przekład: Piotr Kamiński
reżyseria: Artur Tyszkiewicz
scenografia i kostiumy: Justyna Elminowska
muzyka i opracowanie muzyczne: Jacek Grudzień
ruch sceniczny: Maćko Prusak
reżyseria świateł: Mateusz Wajda
kierownictwo produkcji: Tomasz Grzegorek
asystent reżysera: Marek Susdorf
inspicjent: Tomasz Karolak
sufler: Jaga Dal
W spektaklu „Merlin. Inna historia”, wyreżyserowanym przez Tadeusza Słobodzianka, rycerze „na świecie najlepsi”, by stworzyć w Brytanii królestwo idealne, szukają Świętego Graala. Mężczyźni walczą ze smokami, uwalniają dziewice „bezbronne i nagie”, toczą krwawe pojedynki. Słowacki reżyser Ondrej Spišak zabiera publiczność w podróż do świata teatralnej umowności. Aktorzy wyczarowują górskie stoki, od których odbija się echo, morskie fale, odgłosy puszczy, jeziora, nad którymi brzęczą owady. Słychać tętent nieistniejących koni, nieistniejące miecze przebijają ciało, nieistniejące kopie idą w prawdziwe drzazgi.
Spektakl jest alternatywną wersją legendy o Merlinie i rycerzach Okrągłego Stołu, a równocześnie opowieścią o ludziach, którzy chcą zbudować świat idealny, lecz na przeszkodzie stają namiętności i słabości charakteru.
Pośrednio, można w spektaklu zobaczyć polską historię końca dwudziestego wieku: entuzjazm 1989 roku, brutalną wojnę na górze i zawiedzione nadzieje. Ale nie tylko, bo planów interpretacyjnych jest w sztuce znacznie więcej. „Merlin” jest spektaklem dla wszystkich - dla erudytów i dla odbiorców spragnionych przede wszystkim ciekawego widowiska.
Obsada:
Merlin - Janusz R. Nowicki / Jarosław Gajewski / Łukasz Lewandowski
Viviana – Anna Gajewska
Ginewra – Agnieszka Warchulska / Anna Gryszkówna (aktorka Teatru Narodowego)
Artur – Leszek Lichota / Maciej Wyczański
Gowen – Mariusz Drężek / Maciej Kozłowski/ Michał Czarnecki
Keu - Robert T. Majewski / Arkadiusz Janiczek (aktor Teatru Narodowego)
Percewal - Damian Łukawski
Mordret – Marcin Sztabiński / Marcin Przybylski (aktor Teatru Narodowego)
Klaudas – Michał Maliszewski
Lancelot - Oskar Hamerski (aktor Teatru Narodowego) / Kamil Siegmund
Autor - Tadeusz Słobodzianek
Reżyseria - Ondrej Spišák
Scenografia - Frantisek Liptak
Opracowanie muzyczne – Jan Bernad
II reżyser – Aldona Figura
Kierownik produkcji - Magdalena Romańska
Asystent reżysera – Mateusz Karoń
3 osoby, które zgłoszą się do nas jako pierwsze i wpiszą w tytule maila słowo „Nosorożec”,
otrzymają podwójne zaproszenie na spektakl „Nosorożec” grany w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, na scenie im. Holoubka, w sobotę 28 lutego o godz. 19.00.
3 osoby, które zgłoszą się do nas jako pierwsze i wpiszą w tytule maila słowo „Merlin”,
otrzymają podwójne zaproszenie na spektakl „Merlin. Inna historia”, grany na Scenie Przodownik w Warszawie, w sobotę 28 lutego o godz. 19.00.
Maile prosimy kierować na adres: kultura@oirpwarszawa.pl
W tytule maila prosimy podać dzisiejsze hasło: "Nosorożec” lub „Merlin”
a w mailu – podstawowe dane: imię, nazwisko,
numer wpisu lub numer aplikanta oraz numer telefonu.
Decyduje kolejność zgłoszeń!